19 May 2012

Posted on Saturday, May 19, 2012 by Zul Rasyied

No comments

Dalam kekalutan,
Kadang-kadang rasa rindu tak tertahan,
Terubat jiwa dalam tatapan,
Ya Allah perasaan apakah ini...

"Ya Allah, jadikan hambaMu ini mencintai orang yang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku"
(Riwayat Muslim)

Posted on Saturday, May 19, 2012 by Zul Rasyied

No comments

15 May 2012

Menegakkan agama Allah pasti akan menempuh kesusahan. Dihina, diejek, dimaki itu perkara biasa. Bukan menegakkan agamaNya jika tidak melalui jalan kedukaan. Itu jalan yang pasti. Pasti dan mesti dilalui oleh semua yang menggelar diri pejuang menegakkan agama Allah.

Berjuang tidak boleh bersendirian; tidak boleh berseorangan. Jika berseorangan bimbang dibaham serigala yang menggila.

Hidup seorang pejuang, jadualnya tidak sama dengan manusia kebanyakan. Ada ketikanya hilang kawan jika tidak ditangani dengan baik. Itu antara mehnahnya. Jiwa pejuang ada naik turunnya. Ada pasang surutnya. Tidak selamanya bersemangat. Tidak selamanya betul. Ketika tidak bersemangat dan salah itulah perlunya sahabat seperjuangan. Buat mendamaikan jiwa yang resah. Ketika tidak bersemangat dan salah itulah perlunya alim ulama', murabbi-murabbi, buat meluruskan kembali jalan yang membengkok.

Namun tidak selamanya mereka mampu membantu. Tidak selamanya mereka disisi. Kerana mereka manusia. Tetapi Allah sentiasa akan membantu. Dia sentiasa berada disisi setiap pejuang agamaNya.

Berjuang bukan kerana manusia, tetapi kerana Allah.

Posted on Tuesday, May 15, 2012 by Zul Rasyied

No comments


Cinta sahabat kepada sahabatnya itu indah. Mendahulukan sahabatnya dalam banyak perkara antara tingkatan tertinggi cinta.

Seorang ibu tidak pernah meletakkan syarat kepada anaknya ketika dia berjaga malam demi menghalau nyamuk dari menggigit anak-anaknya. Itu cinta seorang ibu.

Jangan pula cinta disalah tafsir sehingga yang halal menjadi haram, yang haram menjadi halal. Itu cinta yang mennyakitkan.

Cinta itu menyembuhkan, bukan melukakan. Allah menurunkan rasa cinta untuk hambanya agar mereka merasai indahnya Cinta Allah. Indahnya jika bercinta kerana Allah.

Ayah, ibu, guru-guruku, sahabat-sahabatku;

Aku Cintakan Kamu Kerana Allah.

Posted on Tuesday, May 15, 2012 by Zul Rasyied

No comments

Kita bukanlah orang yang memulakan perjuangan, tetapi kita adalah penerus perjuangan menegakkan agama Allah. Berlapang dada, berjiwa besar; itu sifat yang mesti disemai dalam jiwa pejuang. Agar kemudian hari sentiasa bersangka baik dengan Allah dan hamba-hambanya.

Posted on Tuesday, May 15, 2012 by Zul Rasyied

No comments

09 May 2012

Posted on Wednesday, May 09, 2012 by Zul Rasyied

No comments