Bismillahirrahmanirrahim,

"Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kalian berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kalian agar kalian bertakwa." (Al-Baqarah:183)

Sesungguhnya di dalam bulan ini jugalah Allah telah menurunkan kitabnya dan memilih salah satu dari malamnya sebagai Malam Lailatul Qadr. Ya, semua orang mengetahui malam Lailatul Qadr merupakan malam yang lebih baik dari seribu bulan dan seribu bulan lebih banyak dari 83 tahun. Firman Allah,

“Bulan Ramadlan, yaitu bulan yang di dalamnya di turunkan (permulaan) Al Qur’an sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang batil).” (Al Baqarah 185).
Kemudian Allah menurunkan Surah Al-Qadr. Allah memberitahu kita bahawa dia menurunkan di bulan Ramadhan dan di malam Qadr secara khusus. Al-Quran diturunkan sekaligus dari Luh Mahfuz ke Baitul Izzah iaitu langit terdekat dunia kemudian Allah memerintahkan Jibril a.s menurunkan Al-Quran kepada Rasulullah secara beransur-ansur selama 23 tahun. Itu adalah masa turunnya wahyu kepada Rasulullah yang ketika itu berusia 40 tahun dan baginda wafat pada usia 63 tahun.