Singgah di tepi muara,
Hajatnya nak memetik buah ara,
Assalamualaikum ditutur pembuka kata,
Apa khabar wahai sahabat pandai bicara...

Sepatutnya coretan ini telah lama saya lakarkan di ruangan blog saya ini, namun di sebabkan beberapa faktor kekangan masa (beralasan lagi..heheh), menyebabkan saya kelewatan mengpostkan(bahasa rojak, don't try this at home) tulisan ini.

Diharapkan masih belum terlewat untuk saya ucapkan Selamat Tahun Baru Hijrah pada saudara-saudari seiman seaqidah saya sekalian, moga Allah S.W.T memberikan kita lebih keberkatan di permulaan tahun ini iaitu 1431 Hijrah. Moga2 doa awal tahun yang kita baca ketika masuknya tahun baru islam diterima dan seterusnya dimakbulkan Allah S.W.T.. Moga2 tahun ini menjadi tahun bagi kita semua melakukan satu anjakan paradigma dari yang kurang baik kepada perkara yang baik dan dari perkara yang baik kepada yang lebih baik, InsyaAllah.
Ayuh muslimin dan muslimat sekalian kita tinggalkan segala wajah yang layu, kita tinggalkan segala bicara pilu, kita kuburkan gerak langkah yang lesu, ayuh bangkitlah kembali menjulang Al-Quran dan As-Sunnah, menjulang dan memperjuangkan Islam yang tercinta agar terbina kembali tamadun Islam yang agung, agar terpahat kembali KHILAFAH ISLAMIYYAH, yang ditinggalkan oleh Penunjuk Jalan Kebahagiaan, Rasulullah S.A.W.. Ingatlah, kita bukan memulakan perjuangan, tetapi kita adalah rantai2 yang menyambung perjuangan mereka yang terdahulu.

Hijratul Rasul merupakan suatu pembangunan modal insan yang telah dilakukan oleh Rasulullah S.A.W. lebih kurang 1431 tahun yang lalu. Aspek utamanya adalah untuk membangunkan manusia ke arah jejak perubahan yang berasaskan risalah tauhid yang agung. Sasaran utama baginda adalah makhluk yang berglar INSAN. Berlakunya perubahan dalam diri setiap Insan adalah syarat utama bagi berubahnya perkara2 yang lain. Di sebabkan perkara inilah Rasulullah membangunkan manusia terlebih dahulu di Makkah sebelum berhijrah selama lebih kurang 13 Tahun lamanya bagi membolehkan manusia yang menggabungkan dirinya dengan agama agung ini sentiasa istiqamah dengan satu perjuangan yang pastinya teramat panjang dan sukar perjalanannya. Sentiasa dipenuhi dengan lingkaran onak dan duri. Hasilnya terbukti apabila terbinanya suatu Tamadun Agung, iaitu Tamadun Islam. Tamadun Islam menjadi suatu rolemodel yang terbaik kerana meletakkan akhlak sebagai asas qudwahnya, keseimbangan di antara duniawi dan ukhrawi.

Membuat kajian terhadap hijrah rasul agung dan mengimbau kembali kenangan silam tidak akan menjadikan kita tergamam dan bodoh. Sebaliknya ia memberikan kita suatu pengajaran agar kita tidak melakukan dan mengulang kesilapan yang sama dua kali. Masuk lubang sama dua kali. Hijratul Rasul mengajar kita agar sentiasa melakukan perubahan sistem kepercayaan dan sistem hidup yang lebih fitrah sifatnya.

Wallahu'alam..